لو قدرت تخلي العميل يحب الحاجة اللى انت بتقدمها و بقى يثق فيها فانت كدة بقيت بالنسبه له Brand و مش بعيد كمان هو اللى يعملك دعاية و كمان يدافع عنك
بس الموضوع دا بيمر برحلة حلوة كدة تعالوا نعرفها
رحلة العميل للشراء عن طريق التسويق الإلكتروني لأي منتج بتمر بخمس مراحل بتبدأ من التعريف بالمنتج ووصوله
للجمهور المستهدف لحد ما بيوصل للهدف الرئيسي من التسويق ده سواء بشراء المنتج او التسجيل في موقعك او متجرك الالكتروني
8 نصائح لزيادة مبيعات متجرك الالكتروني على الإنترنت
ودا بقى يطلق عليه قمع التسويق او المخروط التسويقي او مراحل القمع التسويقي وهو عبارة عن المراحل رحلة العميل لخدمة عشان يقتنع بمنتجك او خدمتك
هنعرف دلوقتى المراحل الخمسة اللي بيمر بيها العميل المحتمل مع أي منتج قبل شراءه:
1- الوعي – Awareness
2- الاهتمام – Interest – Consideration
3- القرار او التحول – Decision or Conversion
4- الولاء – Loyalty
5- العميل المسوق – Advocacy
اعرف المزيد من اللينك
مواضيع اخرى تهمك
تهيئة محركات البحث السيو SEO بالعربي
تعلم تسويق السوشيال ميديا بالعربي
تسويق واعلانات الفيسبوك و تسويق واعلانات انستجرام
ممكن تشوف فيديوهات اساسيات التسويق و اساسيات التسويق الالكتروني
0 التعليقات:
إرسال تعليق